Wie: Annemiek Tigchelaar

Wat: In mijn bedrijf Top Orde adviseer ik als Organizer mensen bij het orde brengen van hun werk en leven. Door het op orde brengen van je papieren, computer en planning ontstaat er meer rust en overzicht waardoor je met meer plezier kunt werken en beter kunt ontspannen. Daarnaast ben ik werkplektrainer bij Het Betere Werken en geef ik trainingen en workshops over efficiënter werken en e-mailen. Ook schrijf ik veel over het ordenen van je stapels en e-mail in blogs, mijn nieuwsbrief en ik mijn boek Stop de stapels.

Waar: Ik woon met mijn man, dochter en zoon in Pijnacker, maar mijn klanten bezoek ik altijd bij hen thuis of op de werkplek.

Tips om de stapels te stoppen zijn?
• Zorg dat je minder papier ontvangt: plak een nee-nee sticker op je brievenbus, stop abonnementen, print minder.
• Bewaar post en dergelijke op een vaste plek. Gebruik hier bijvoorbeeld een postbakje voor. Stop hier echt al je rondslingerende papieren in!
• Wen jezelf aan om minstens eenmaal per week dit postbakje weg te werken en je administratie bij te werken. Zo blijf je op orde.
• Als je regelmatig snoeit, hoef je nooit te zagen: als je je orde geregeld bij houdt, zul je nooit grote stapels krijgen!

Hoe kun je snel die stapels papier weg werken?
Helaas gaat het wegwerken van stapels meestal niet zo snel. Stapels die je in jaren hebt verzameld, werk je niet in een middagje weg. Dit helpt je:
• Ga zitten achter een stapel en neem 1 voor 1 je documenten ter hand.
• Neem direct een beslissing of dit document mag blijven of dat het weg kan (dat is best lastig, maar kun je oefenen!).
• Wees heel kritisch in wat je wilt bewaren: 90% van je administratie kijk je nooit meer in!

Welke papieren moet je nu echt bewaren?
Er is een groot verschil tussen wat je móet bewaren en wat je wílt bewaren. Je moet in ons land alleen papieren die met je belastingaangifte te maken hebben 5 jaar bewaren. De rest mág weg, maar wie gooit er nou zijn diploma’s, trouwboekje of huurcontract weg?

Wat moet je vooral niet bewaren?
Informatie die je op internet kunt vinden: word vooral niet je eigen bibliotheek.

Hoe houd je overzicht in je privé administratie?
• Maak een administratie indeling die voor jou prettig is. Een voorbeeld vind je op www.stopdestapels.nl bij de bijlagen.
• Zoek een opbergmiddel dat voor jou handig werkt. Misschien zijn dat ordners, maar soms zijn (hang)mappen handiger.
• Probeer je administratie niet té perfect te maken en verlies je niet in details. Dat is zonde van jouw tijd en energie.

Wat zijn handige opbergmiddelen?
Zelf ben ik een grote fan van een termijnmap: een map met bladen 1 t/m 31. Hierin stop je documenten zoals een uitnodiging, routebeschrijving, theaterkaartjes of vergaderstukken die je op een bepaalde dag nodig hebt: je stopt ze achter de juiste datum. Zo kun je op termijn al je documenten op het juiste moment terug vinden. Je koopt een termijnmap bij de betere kantoorvakhandel.

Welke huishoudklusjes doe je niet graag?
Schoonmaken, maar dat heb ik gelukkig uitbesteed!

Hoe houd je altijd alles onder controle? (Werk, gezin en huishouden)
Nee, ook ik heb een druk gezin en een drukke baan. Ook hier lijkt de boel wel eens ontploft, maar doordat de kasten prettig zijn ingericht is de chaos altijd weer snel onder controle te krijgen.

Favoriete boeken zijn?
• Tijdig van kantoor van Denise Hulst
• Dromen, Durven, Doen van Ben Tiggelaar
• Slik die Kikker van Brian Tracy

stopdestappels

Stop de stapels – Al je papier op orde thuis en op kantoor
Heb jij moeite met het op orde brengen van je papieren? Wil jij meer overzicht in je privé- of bedrijfsadministratie? Mis jij het overzicht in je financiën? Of is je werkplek bedolven onder papieren? Dan is dit boek er voor jou. Maar ook als je je notities, adressen, post, boeken en foto’s op orde wilt krijgen en houden!

Meer weten over Annemiek Tigchelaar, zie www.toporde.nl of je kunt haar boek bestellen bij Bol.com

Interview met de schrijfster van ‘Stop de stapels’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *