Ook al heb ik ooit een boek over boeddhisme voor moeders gelezen … helemaal zen gaat het er bij ons niet altijd aan toe in de ochtend! Maar áls het mis gaat, dan is het omdat ik een van onderstaande regels teveel heb laten vieren:

1. EEN GOEDE VOORBEREIDING IS HET HALVE WERK

Leer je kinderen aan om ’s avonds alles al klaar te leggen voor de volgende dag. Zo voorkom je ochtendirritaties als ‘mijn sokken zijn op’ of ‘ik kan mijn gymtas/bril/haarband/huiswerk niet vinden’. Sommige dingen kun je de avond ervoor al klaarzetten, alle beetjes helpen. Zelfs de lunchboxjes voor de volgende dag kun je al vooraf bereiden en in de koelkast zetten.

2. GA OP TIJD NAAR BED EN STA OP TIJD OP

Als je zelf uitgeslapen bent, zul je zien dat je ’s morgens ook energieker bent om brandjes tussen de kinderen snel te blussen en om de sfeer gezellig te houden Zorg dat je ruim vóór de kinderen op bent. De dagen worden langer, ga eens hardlopen als iedereen nog slaapt. Of lekker rommelen in huis. Of doe wat yogaoefeningen. Mijn ervaring is: hoe gehaaster ik ben in de ochtend, hoe ongezelliger ik doe, en hoe sneller de kinderen gaan piepen of ruzie maken.

3. MAAK DE KINDEREN OP TIJD WAKKER

Als je niet van die vroege vogeltjes hebt, of als je vindt dat ze hun slaap hard nodig hebben, dan is het verleidelijk om ze zo lang mogelijk te laten slapen. Maar dan snij je jezelf in de vingers, omdat je ze daarna vanuit het niets opeens moet opzwepen met ‘schiet op schiet op schiet op’. Als jouw kind het liever easy doet in de ochtend, geef hem daar dan ook de tijd en ruimte voor.

4. ZORG VOOR REGELMAAT

Laat elke ochtend volgens een vast patroon lopen: niet soms aangekleed eten en soms nog in pyjama, of soms een tosti en soms een boterham, soms voor de tv, en soms niet. Alles wat ruimte geeft voor discussie, kost tijd.

5. VERBIED BEELDSCHERMPJES

In deze tijd van smartphones en tablets een belangrijke regel. Alles wat concurreert met hun aandacht voor opstaan/aankleden/eten wil je bannen. Als mijn kinderen eenmaal naar zo’n schermpje staren, valt alles stil. Bovendien zorgen die dingen in de ochtend altijd voor een hoop gedoe en gekibbel. Ze willen tegelijk hetzelfde, of ze zijn zo verdiept dat ze mij niet meer horen met al m’n aanmaningen.

6. GEEF AANDACHT AAN DE KINDEREN

Ga met de kinderen aan tafel zitten en eet mee of bereid hun lunch/tussendoortje aan tafel terwijl zij eten. Als je met je rug naar ze toestaat, of met je hoofd naar je smartphone, dán gaan ze zich in irritante bochten wringen om je aandacht te krijgen! Neem gezellig de dagplanning samen door.

7. LOSSSSLATEN

Hij klinkt zo makkelijk he? Maar wat scheelt het je een hoop zorgen gedoe als je gewoon denkt: het is goed zoals het is. Dat haar hoeft niet mooi gevlecht deze ochtend, en als dat huiswerk niet goed geleerd is, dan leert mijn kind daarvan. Doe gewoon je ding, in het hier en nu, en maak je niet druk om alles wat je nu niet meer kunt veranderen!

Stop de ochtendstress – 7 tips om je ochtend zen te beginnen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *